OGÓLNE WARUNKI HANDLOWE INOTHERM d.o.o.

I. WSTĘP

Artykuł 1


Ogólne Warunki Handlowe określają prawa i obowiązki pomiędzy Sprzedającym (Inotherm d.o.o.) a Kupującym, które nie zostały wyraźnie uregulowane w ofercie, i zawierają zapisy dotyczące firmy i siedziby Sprzedającego, oferty, ceny, warunków płatności, dostawy i montażu, gwarancji, reklamacji i rozstrzygania sporów.


Artykuł 2


W przypadku gdy Ogólne Warunki Handlowe Kupującego różnią się od Ogólnych Warunków Handlowych Sprzedającego, zastosowanie mają Ogólne Warunki Handlowe Sprzedającego, chyba że zastosowanie Ogólnych Warunków Handlowych Kupującego zostało wyraźnie uzgodnione na piśmie.

II. PODSTAWOWE DANE SPÓŁKI

Artykuł 3


Firma: INOTHERM d.o.o., spółka produkcyjno-handlowa


Siedziba: Prigorica 98, 1331 Dolenja vas Numer wpisu do rejestru przedsiębiorstw: 5490839000 Numer płatnika VAT: SI 40972437 (płatnik VAT) Numer rachunku rozliczeniowego: SI56 0311 4100 7900 806 w SKB banka d.d., Ajdovščina
S.W.I.F.T. CODE: SKBASI2X Kapitał zakładowy: 215 618,00 EUR Data wpisu do rejestru przedsiębiorców: 17.04.1991 r.

III. OFERTA I ZAWARCIE UMOWY

Artykuł 4


Sprzedający sporządza ofertę na podstawie pisemnego, ustnego lub elektronicznego zapytania Kupującego oraz pomiarów przekazanych przez Kupującego lub pomiarów wykonanych przez Sprzedającego na życzenie Kupującego. Sprzedający ponosi odpowiedzialność za zgodność wymiarową stolarki i montażu po dokonaniu ostatecznego pomiaru przez osobę upoważnioną ze strony Sprzedającego, na podstawie oferty informacyjnej. Obowiązkową informacją na arkuszu pomiarowym dla nowych budynków jest wysokość docelowego wykończenia podłogi.


Załącznikiem do oferty i jej integralną częścią powinien być rysunek drzwi określający dokładne wymiary oraz materiały i kolory wybrane przez Kupującego dla drzwi będących przedmiotem oferty. Akceptując ofertę, Kupujący potwierdza wymiary oraz kolory i materiały określone w ofercie i na rysunku drzwi.


Kupujący może poinformować Sprzedającego na piśmie o zmianach dokonanych po potwierdzeniu oferty, o której mowa w poprzednim ustępie niniejszego artykułu, a Sprzedający jest zobowiązany do ich uwzględnienia przez okres jednego dnia od daty potwierdzenia oferty. Jeżeli zmiana skutkuje zmianą ceny, Sprzedający złoży Kupującemu odpowiednio zmienioną ofertę. Sprzedający nie jest zobowiązany do uwzględnienia późniejszych zmian. Jeżeli Sprzedający uwzględni późniejsze zmiany dokonane przez Kupującego, zostanie złożona nowa oferta. Termin wykonania drzwi w ramach zmienionej i nowej oferty rozpoczyna bieg od dnia potwierdzenia zmienionej lub nowej oferty (lub od dnia uiszczenia przedpłaty według zmienionej lub nowej oferty).


Artykuł 5


Jeżeli Kupujący sam dokonuje pomiarów, Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za błędy wynikające z ich nieprawidłowego wykonania. Wszelkie koszty powstałe w wyniku nieprawidłowych pomiarów dokonanych przez Kupującego ponosi w całości Kupujący.


W przypadku błędu pomiarowego popełnionego przez osobę upoważnioną przez Sprzedającego, Sprzedający ponosi koszty usunięcia błędu, a Kupujący nie jest uprawniony do zwrotu jakichkolwiek dodatkowych kosztów z powodu nieterminowego lub niekompletnego wykonania prac w uzgodnionym terminie montażu (pod warunkiem, że wada zostanie usunięta w ciągu 14 dni od uzgodnionego terminu montażu). Sprzedający usunie wadę tak szybko, jak to możliwe.


Jeżeli wada zostanie usunięta później niż w terminach, o których mowa w poprzednim ustępie niniejszego artykułu, Kupujący będzie uprawniony do zwrotu wszelkich kosztów związanych z nieterminowym lub niekompletnym wykonaniem prac tylko w przypadku, gdy Kupujący nie będzie mógł korzystać z obiektu z powodu wady drzwi. W takim przypadku Kupujący będzie mógł żądać kary umownej w wysokości 0,5% wartości Umowy za każdy dzień, maksymalnie do 20% wartości Umowy. Kara umowna obejmuje wszelkie szkody poniesione przez Kupującego w wyniku braku możliwości korzystania z obiektu.


Z przeprowadzonego przez Sprzedającego pomiaru sporządzony zostanie protokół pomiarowy. Protokół, podpisany przez obie strony, stanowi załącznik do oferty i jest jej integralną częścią oraz jest wiążący zarówno dla Kupującego, jak i Sprzedającego.


Artykuł 6

Oferta ma charakter wyłącznie informacyjny i może być modyfikowana przez Sprzedającego bez zgody Kupującego do czasu przyjęcia oferty. Przyjęcie faktury pro-forma jest równoznaczne z przyjęciem oferty.


Po przyjęciu oferty umowa między stronami zostaje zawarta i może być zmieniona wyłącznie za obopólną zgodą i wyłącznie w sposób i w przypadkach wynikających z niniejszych Ogólnych Warunków Handlowych.


Artykuł 7


Przed przyjęciem oferty i potwierdzeniem zamówienia Kupujący zobowiązany jest dokładnie zapoznać się z ofertą (sprawdzić rysunki i dane), a w przypadku jakichkolwiek niejasności zwrócić się do Sprzedającego o dalsze wyjaśnienia. Nieznajomość oferty nie może być przedmiotem zastrzeżeń ani reklamacji.


Jeżeli określone przez Kupującego wymagania są dla Sprzedającego z profesjonalnego punktu widzenia nie do przyjęcia, ponieważ nie są zgodne ze standardami zawodowymi lub standardami mającymi zastosowanie w odniesieniu do drzwi i innych produktów Sprzedającego, a Sprzedający uprzedził o nich Kupującego, lecz Kupujący mimo to podtrzymuje swoje wymagania, Sprzedający jest zwolniony z obowiązku usuwania jakichkolwiek wad wynikających z realizacji danego wymagania, jak również z jakiejkolwiek odpowiedzialności odszkodowawczej.

W przypadku, o którym mowa w poprzednim ustępie niniejszego artykułu, Sprzedający ma prawo odstąpić od umowy w każdym momencie, bez żadnych konsekwencji prawnych, jeżeli uzna, że wykonanie drzwi lub innego produktu zgodnie z wymaganiem Klienta byłoby szkodliwe dla jego reputacji lub stanowiłoby zagrożenie dla mienia lub zdrowia publicznego.
W przypadku gdy produkty są wytwarzane i dostarczane zgodnie z wymaganiem Klienta oraz nie są zgodne ze standardami zawodowymi, Sprzedawca zastrzega sobie prawo do zmiany okresu gwarancji na produkty.


Artykuł 8

Za przyjęcie oferty lub potwierdzenie zamówienia i zawarcie umowy uważa się:

  • pisemne potwierdzenie oferty – zamówienia,
  • pisemne potwierdzenie faktury pro-forma,
  • dokonanie przedpłaty,
  • częściową lub całkowitą płatność na podstawie oferty lub faktury pro-forma,
  • podpisanie umowy,
  • wykonanie uzgodnionych zobowiązań umownych,
  • inne dorozumiane czynności w przypadku stałych stosunków handlowych, jeśli Sprzedający uzna je za stosowne.

We wszystkich powyższych przypadkach (o których mowa w poprzednim ustępie niniejszego artykułu) uznaje się, że Kupujący dokładnie zapoznał się z treścią oferty i upewnił się co do jej warunków, a także zapoznał się z Ogólnymi Warunkami Sprzedającego. Wszelkie zmiany umowy, wszelkie porozumienia, dodatkowe oferty i potwierdzenia między Kupującym a Sprzedającym wymagają formy pisemnej. Dodatkowe porozumienia ustne są nieskuteczne, chyba że zostaną następnie potwierdzone na piśmie.


Artykuł 9

W przypadku zmiany już po potwierdzeniu oferty danych mających wpływ na zamówienie towarów, zmiany w zamówieniu zostaną uwzględnione tylko w takim zakresie, w jakim jest to nadal możliwe i zostaną zafakturowane według aktualnego cennika, wraz z faktycznie poniesionymi kosztami materiałów, jeśli takie wystąpią.


W przypadku gdy Sprzedający wyrazi zgodę na zmianę potwierdzonej oferty, Kupujący poniesie następujące dodatkowe koszty materiałów, oprócz zwiększenia lub zmniejszenia wartości umowy, w zależności od zmiany zamówionych pozycji:

  • w przypadku zmian w ciągu 3 dni od potwierdzenia zamówienia: 100,00 EUR brutto + koszty materiałów,
  • w przypadku zmian w ciągu 3 do 7 dni od potwierdzenia zamówienia: 200,00 EUR brutto + koszt materiałów,
  • zmiany po 7 dniach od potwierdzenia zamówienia nie są już możliwe, a Kupujący jest zobowiązany do zapłaty pełnej kwoty zamówienia. Zamówiony towar zostanie dostarczony Klientowi w sposób określony w ofercie.

Zamówienia, które ze względu na uzgodnione krótsze terminy muszą zostać wprowadzone do produkcji natychmiast po potwierdzeniu zamówienia, są wyłączone z postanowień poprzedniego ustępu niniejszego artykułu. Zamówienia te uznaje się za podlegające warunkowi, zgodnie z którym po potwierdzeniu zamówienia nie można wprowadzać w nim żadnych zmian, a towary muszą zostać dostarczone Kupującemu w sposób określony w potwierdzonej ofercie.


Artykuł 10

Oferta obowiązuje przez 7 dni lub do dnia określonego w ofercie lub przez okres wskazany przez Sprzedawcę.


Ofertę przyjętą z opóźnieniem uznaje się za nową ofertę Kupującego, chyba że Sprzedający niezwłocznie poinformuje Kupującego, że umowę uważa się za zawartą na podstawie pierwszej oferty.


W przypadku przyjęcia oferty, ale z jednoczesną propozycją jej zmiany lub uzupełnienia, uznaje się, że Kupujący odrzucił ofertę i złożył Sprzedającemu drugą ofertę. Sprzedający może przyjąć lub odrzucić taką ofertę. Milczenie ze strony Sprzedającego nie będzie uważane za odrzucenie oferty Kupującego.

IV. CENY


Artykuł 11


Ceny są podawane w euro. Ceny jednostkowe nie zawierają podatku VAT. Podatek VAT jest podawany i naliczany oddzielnie.


Artykuł 12


Stawka podatku VAT wynosi 22%.


Obniżona stawka podatku VAT w wysokości 9,5% jest naliczana od świadczenia usług budowlanych (demontaż i montaż elementów) w budynkach mieszkalnych będących własnością osoby fizycznej i przeznaczonych do stałego zamieszkania, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 120 m2 w budynku wielorodzinnym i 250 m2 w budynku jednorodzinnym.
W takim przypadku należy przedłożyć zaświadczenie o powierzchni użytkowej budynku. Przekazując te informacje, Kupujący oświadcza, że są one prawdziwe.


Jeżeli Sprzedający stwierdzi następnie, że powierzchnia użytkowa mieszkania przekracza 120 m2 lub powierzchnia użytkowa domu przekracza 250 m2 (w którym to przypadku mieszkanie lub dom nie podlega obniżonej stawce podatku VAT w wysokości 9,5% zgodnie z załącznikiem I art. 41 ust. 11 i ust. 2 ustawy o podatku od wartości dodanej (ZDDV-1) oraz art. 54 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (PZDDV-1)), Sprzedający może następnie zmienić wartość naliczonego podatku VAT i obciążyć Kupującego różnicą.

V. WARUNKI PŁATNOŚCI

Artykuł 13


Warunki płatności Sprzedającego:

  • 1. przedpłata w wysokości 30% ceny zakupu w momencie złożenia zamówienia, 70% ceny zakupu na 3 dni przed montażem lub dostawą;
  • 2. płatność 70% ceny zakupu w momencie złożenia zamówienia z rabatem 3%, 30% ceny zakupu 3 dni przed montażem lub dostawą;
  • 3. płatność 100% ceny zakupu w momencie złożenia zamówienia z rabatem 5%.

W ofercie podstawowej demontaż lub prace murarskie nie są wliczone w cenę, chyba że uzgodniono inaczej.

Informacje dotyczące płatności dla Kupujących:

Kod przeznaczenia ADVA (bez kropki)

Bank: SKB banka d.d.,

Ajdovščina 4,

1513 Ljubljana

Płatność na rachunek rozliczeniowy nr: SI56 0311 4100 7900 806 w SKB banka d.d.

S.W.I.F.T. CODE: SKBASI2X

Numer referencyjny SI00 xxxxxx (x..-numer oferty lub faktury pro-forma)


Sprzedający i Kupujący mogą uzgodnić w drodze oferty lub umowy warunki płatności inne niż określone w ustępie pierwszym niniejszego artykułu. W takim przypadku uzgodnione warunki płatności mają zastosowanie w połączeniu z zastosowaniem innych postanowień niniejszych Ogólnych Warunków Handlowych.

Artykuł 14


Jeżeli, zgodnie z art. 13 akapit pierwszy niniejszych Ogólnych Warunków Handlowych, Kupujący dokonał przedpłaty, umowę uważa się za zawartą w dniu uiszczenia przedpłaty. Po wykonaniu umowy, przedpłatę zalicza się na poczet wykonania zobowiązania.


Kupujący nie może odstąpić od umowy poprzez rezygnację z zaliczki. Sprzedający również nie może odstąpić od umowy poprzez zwrot w wysokości podwójnej zaliczki.


Jeśli wina za niewykonanie umowy leży po stronie Kupującego, Sprzedający może, według własnego uznania, albo domagać się wykonania umowy, jeśli nadal jest to możliwe, i odszkodowania za szkody, przy czym zaliczka zostanie zaliczona na poczet odszkodowania lub zwrócona, albo stwierdzić, że przedpłata jest wystarczająca.


Jeśli wina za niewykonanie umowy leży po stronie Sprzedającego, Kupujący może, według własnego uznania, albo żądać wykonania umowy, jeżeli jest to nadal możliwe, albo odszkodowania i zwrotu przedpłaty, albo zwrotu podwojonej kwoty przedpłaty.


Artykuł 15


W przypadku opóźnienia w płatności lub braku płatności, Kupujący zostanie obciążony odsetkami ustawowymi za opóźnienie zgodnie z czasem opóźnienia. W przypadku opóźnienia w płatności Kupujący traci prawo do wszelkich udzielonych rabatów i zniżek.


Artykuł 16


Kupujący ma prawo do odrzucenia faktury w ciągu 8 dni od jej otrzymania. W przeciwnym razie Sprzedający uznaje, że Kupujący zaakceptował fakturę w całości. Kupujący jest zobowiązany do zapłaty ceny zakupu zgodnie z uzgodnionymi warunkami płatności i w terminie, które wynikają z treści oferty/faktury proforma lub faktury.


Artykuł 17


Kupujący dokonuje płatności wyłącznie na rachunek rozliczeniowy Sprzedającego Inotherm d.o.o. Przedstawiciele, agenci, instalatorzy nie są upoważnieni do przyjmowania ceny zakupu (pieniędzy), chyba że uzgodniono inaczej na piśmie.


Artykuł 18


Sprzedający zastrzega sobie prawo do zmiany cen Produktów bez uprzedniego powiadomienia w przypadku zmiany ceny katalogowej lub wzrostu cen surowców. Wzrost cen może nastąpić do dnia ostatecznej zapłaty ceny zakupu.


Artykuł 19


Dodatkowe prace nieuwzględnione w ofercie (fakturze pro-forma) i zamówione przez Kupującego w momencie montażu (np. listwy wykończeniowe, murarskie prace wykończeniowe, usunięcie starej stolarki, powiększanie otworów drzwiowych, silikonowanie itp.) również podlegają opłacie po uzgodnieniu ze Sprzedającym. Zamówione dodatkowe prace murarskie nie obejmują malowania.


Artykuł 20


Jeśli Kupujący zamówi dostawę i montaż stolarki w dwóch częściach, zostanie obciążony dodatkowymi kosztami transportu. Kupujący ponosi ryzyko ewentualnego uszkodzenia elementów przechowywanych w tym okresie u zamawiającego.


Artykuł 21


W przypadku nieuregulowania płatności i niewypełnienia zobowiązań przez Kupującego, Sprzedający zastrzega sobie prawo własności nawet po dostarczeniu towaru Kupującemu, dopóki Kupujący nie zapłaci ceny zakupu lub nie wypełni swoich zobowiązań w całości. Sprzedający jest uprawniony do odebrania towaru (dotyczy pozycji jeszcze nie w pełni zamontowanych) bez naruszenia swoich zobowiązań umownych. W przypadku zastrzeżenia własności może również dojść do nieodwołalnego wypowiedzenia umowy. Po przyjęciu stolarki Sprzedający jest uprawniony do oszacowania jej wartości i obciążenia Klienta różnicą do pełnej wartości towarów powiększonej o wszelkie dodatkowe koszty sprzedaży. Do czasu uiszczenia pełnej ceny zakupu Kupujący powinien obchodzić się z towarem należycie.


W przypadku gdy Kupujący zapłacił część wartości umownej na podstawie rozwiązanej umowy, a Sprzedający, sprzedając stolarkę, do której zastrzegł sobie prawo własności, nie osiągnie ceny uzgodnionej z Kupującym, może on naprawić powstałą w ten sposób szkodę poprzez jednostronne potrącenie różnicy do pełnej wartości z kwotą, którą jest zobowiązany zwrócić Kupującemu na podstawie rozwiązanej umowy.


Artykuł 22


Zgodnie z art. 21 niniejszych Ogólnych Warunków Handlowych, w przypadku naruszenia postanowień umownych, w szczególności braku zapłaty lub opóźnienia w zapłacie, Sprzedający zachowuje prawo własności, a tym samym ma prawo do odebrania towarów, które nie są trwale związane z budynkiem (elementy niezamontowane w całości, elementy zamontowane – skrzydła). Kupujący zapewnia Sprzedającemu nieograniczony dostęp do tych elementów oraz możliwość ich zabrania z pomieszczeń. W przypadku elementów wbudowanych, za które nie została zapłacona cena zakupu, Sprzedający zastrzega sobie prawo do odzyskania korzyści, jakie Kupujący uzyskał z tych elementów.

VI. ODSTĄPIENIE OD UMOWY


Artykuł 23


Kupujący może odstąpić od Umowy tylko wtedy, gdy uprzednio wyznaczył Sprzedającemu rozsądny dodatkowy termin na wykonanie Umowy.


Kupujący może również odstąpić od umowy bez wyznaczania dodatkowego terminu, jeżeli Sprzedający po uprzednim zawiadomieniu poinformował Kupującego, że nie wykona umowy lub jeżeli z okoliczności sprawy jasno wynika, że Sprzedający nie będzie w stanie wykonać umowy i dostarczyć towarów w uzgodnionym lub dodatkowym terminie.
Jeśli tylko część dostarczonego towaru jest wadliwa lub jeśli dostarczono tylko część towaru bądź ilość mniejszą niż uzgodniona, Kupujący może odstąpić od umowy zgodnie z poprzednimi ustępami tylko w odniesieniu do tej części, która jest wadliwa lub tylko w odniesieniu do tej części lub ilości, która nie została dostarczona.


Kupujący nie może odstąpić od umowy poprzez pozostawienie Sprzedającemu przedpłaty, ponieważ przedpłata nie została uzgodniona jako kara za odstąpienie od umowy. W odniesieniu do płatności przedpłaty zastosowanie mają postanowienia artykułu 14 niniejszych Ogólnych Warunków Handlowych.


Jeśli Kupujący odmawia, bez uzasadnionego powodu, objęcia w posiadanie przedmiotu, który został mu zaoferowany w uzgodniony lub zwyczajowy sposób celem dostarczenia w wymaganym terminie, Sprzedający może odstąpić od umowy, jeśli ma uzasadnione podstawy, aby sądzić, że Kupujący nie dokona zapłaty ceny zakupu.


Niezależnie od powyższego, Kupujący może odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej kwoty od producenta, jeżeli niezgodność z umową sprzedaży wystąpi w terminie krótszym niż 30 dni od daty dostawy towaru.

VII. DOSTAWA I MONTAŻ


DOSTAWA

Artykuł 24


Termin dostawy rozpoczyna bieg w dniu przyjęcia oferty zgodnie z art. 8 Ogólnych Warunków Handlowych i jest ustalany przez Sprzedającego. Termin dostawy jest ustalany przez Sprzedającego z uwzględnieniem wielkości podaży (popytu) i obłożenia produkcji. Ogólny termin dostawy jest każdorazowo uzgadniany z Kupującym i stanowi część oferty (faktury pro-forma) lub zawartej umowy.


Sprzedający poinformuje Kupującego pisemnie lub telefonicznie o terminie dostawy i montażu na co najmniej trzy dni przed terminem odbioru towaru lub na dzień przed rozpoczęciem montażu.


W przypadku zmiany oferty, która została potwierdzona przez Sprzedającego, termin dostawy, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, liczony jest od dnia potwierdzenia zmiany oferty.


Artykuł 25


Termin dostawy ulega wydłużeniu w następujących przypadkach:

  • siła wyższa,
  • problemy z dostawą materiałów,
  • z przyczyn leżących po stronie Kupującego (brak zapłaty wartości umowy zgodnie z ofertą, niedotrzymanie warunków dostępu do obiektu lub niedotrzymanie warunków montażu drzwi lub innych produktów w obiekcie (lub na nieruchomości Kupującego), które powinny być zapewnione przez Kupującego, lub niedotrzymanie innych warunków, które Kupujący był zobowiązany zapewnić zgodnie z Umową i przyjętą ofertą).


Artykuł 26


W przypadku gdy termin dostawy nie został dotrzymany z jakiejkolwiek przyczyny leżącej po stronie Sprzedającego (z wyłączeniem przyczyn, o których mowa w art. 25), Kupujący i Sprzedający uzgadniają rozsądne przedłużenie terminu, bez odszkodowania za opóźnienie w dostawie, chyba że Umowa stanowi inaczej. Sprzedający usunie wady i dostarczy Kupującemu zamówione produkty tak szybko, jak to możliwe.


Jeżeli Sprzedający nie jest w stanie wywiązać się z umownego obowiązku dostarczenia i zamontowania zamówionej stolarki lub innych produktów z oferty nawet w uzgodnionym późniejszym terminie, Kupujący ma prawo do pisemnego odstąpienia od umowy i otrzymania zwrotu zapłaconej ceny umownej. Zwrot nastąpi w terminie 8 dni od dnia otrzymania skutecznego pisemnego oświadczenia Kupującego o odstąpieniu od umowy. Kupujący zobowiązany jest podać Sprzedającemu dane rachunku rozliczeniowego, na który mają zostać zwrócone środki. W przypadku gdy Kupujący nie dopełni tego obowiązku, Sprzedający może dokonać skutecznego zwrotu środków na rachunek rozliczeniowy, z którego dokonano płatności. W przypadku gdy płatność na podstawie oferty została dokonana w gotówce, Kupujący będzie zobowiązany do podania danych rachunku rozliczeniowego, na który ma zostać dokonany zwrot środków. W przypadku gdy Kupujący nie poda danych rachunku rozliczeniowego do zwrotu w momencie odstąpienia od umowy, termin 8 dni ma zastosowanie od dnia, w którym Sprzedający otrzymał pełne dane rachunku rozliczeniowego umożliwiające Sprzedającemu zwrot ceny zakupu.


Artykuł 27


Jeśli Kupujący chciałby dokonać odbioru i transportu zamówionych towarów we własnym zakresie z zakładu produkcyjnego Inotherm d.o.o., może to zrobić w każdy dzień roboczy w godzinach od 7:00 do 14:00. Zamówiony towar może zostać wydany i odebrany po uprzednim ustaleniu terminu odbioru z jednodniowym wyprzedzeniem. W takim przypadku za przewóz towaru, jak również za przypadkowe zniszczenie i uszkodzenie odebranego towaru, odpowiada Kupujący. Obowiązkiem Kupującego jest również sprawdzenie otrzymanego towaru pod względem zawartości i ilości w siedzibie Sprzedającego przy odbiorze. W takim przypadku Inotherm d.o.o. nie dokonuje wymiany ani nie przyjmuje zwrotu odebranego towaru. Jeżeli Klient dokonuje montażu stolarki we własnym zakresie, nie może dochodzić od Sprzedawcy żadnych roszczeń z tytułu nieprawidłowego montażu lub uszkodzenia w transporcie.


Artykuł 28


Zobowiązania Sprzedającego wynikające z umowy wchodzą w życie dopiero po uprzednim wypełnieniu przez Kupującego wszystkich jego zobowiązań. Jeśli Kupujący odmówi lub nie wypełni swoich zobowiązań w rozsądnym terminie, Sprzedający może odstąpić od umowy i żądać odszkodowania za wszelkie poniesione szkody.


Odpowiedzialność za towar (uszkodzenie, przypadkowe zniszczenie, kradzież itp.), który jest gotowy do wysyłki, i którego wysyłka z powodu niewywiązania się przez Kupującego ze swoich zobowiązań nie jest możliwa w dniu, w którym powinna zostać zrealizowana, przechodzi na Kupującego.


Artykuł 29


Sprzedający zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian technicznych szczegółów konstrukcji przy produkcji drzwi i innych produktów znajdujących się w jego ofercie, przy czym mowa o szczegółach, które mogą być różne, w zależności od przypadku, i nie mają wpływu na funkcjonalność.


W przypadku gdy Kupujący zamówi niewłaściwy produkt i w związku z tym odstąpi od umowy przed rozpoczęciem produkcji zamówionych produktów lub odstąpi od innych zamówionych usług, Sprzedający będzie uprawniony do żądania zwrotu poniesionych kosztów, w tym wszelkich dodatkowych wydatków.


W przypadku gdy Kupujący zamówi niewłaściwy produkt i w związku z tym odstąpi od umowy po rozpoczęciu produkcji produktu lub po odebraniu produktu przez Kupującego, Sprzedający będzie uprawniony do żądania zwrotu poniesionych kosztów, w tym wszelkich dodatkowych wydatków. Zwrot niewłaściwego produktu nie jest możliwy (jeśli przyczyna leży po stronie Kupującego). Kupujący jest w takim przypadku zobowiązany do wywiązania się z obowiązku zapłaty za zamówiony towar. Jeżeli jednak Kupujący zrezygnuje z zamówionych usług (montażu i dodatkowych prac budowlanych), Sprzedający będzie uprawniony do obciążenia Kupującego kosztami poniesionych szkód.


Artykuł 30


Kupujący jest zobowiązany do sprawdzenia towaru przy jego odbiorze (dostawie, montażu) w celu stwierdzenia ewentualnych wad lub usterek i niezwłocznego odnotowania ich na dowodzie dostawy lub w protokole odbioru. Kupujący traci prawo do reklamacji z tytułu widocznych wad, jeżeli nie zgłosi ich niezwłocznie po odbiorze w protokole odbioru.


Artykuł 31


Kupujący zobowiązany jest do odbioru zakupionych produktów w określonym terminie, który w przypadku braku uzgodnienia terminu wynosi 4 tygodnie od zakończenia produkcji drzwi lub innych produktów przez Sprzedającego.
Jeżeli Kupujący nie odbierze drzwi lub innych produktów w wyznaczonym terminie, będzie podlegał karze umownej w wysokości 0,5% wartości umowy za każdy dzień opóźnienia, maksymalnie do 50% wartości zakupionych produktów, za opóźnienie w odbiorze.


Jeżeli Kupujący nie chce zostać obciążony karą umowną, może zdecydować się na zakup towaru bez montażu, według wyższej stawki podatkowej. W takim przypadku towar zostanie dostarczony na adres wskazany przez Kupującego, a Kupującemu zostanie wystawiona nowa faktura, bez montażu, z wyższą stawką podatku. Kupujący zobowiązany jest do dokonania dopłaty w terminie 8 dni od daty wystawienia nowej faktury. Kara umowna w powyższej wysokości może zostać naliczona również za czas pomiędzy upływem terminu odbioru a dostawą drzwi.


MONTAŻ


Artykuł 32


Kupujący zostanie powiadomiony o wyznaczonej dacie montażu z odpowiednim wyprzedzeniem; data ta jest wiążąca i nie może zostać arbitralnie przesunięta przez Kupującego bez zgody Sprzedającego. Kupujący zobowiązany jest osobiście lub za pośrednictwem osoby upoważnionej do reprezentowania Kupującego odebrać towar i musi być obecny w czasie montażu. Po zakończeniu montażu Kupujący wraz z kierownikiem zespołu montażowego dokona kontroli montażu produktu i podpisze protokół przekazania (montażu). W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek wad należy je niezwłocznie odnotować w protokole przekazania (montażu), w przeciwnym razie towary uznaje się za przyjęte bez wad i braków. Przed przystąpieniem do montażu zamawiający zobowiązany jest uprzedzić montażystów lub przedstawiciela handlowego Sprzedawcy o ewentualnych przeszkodach (instalacja wodno-kanalizacyjna, elektryczna itp.). W przeciwnym razie, w przypadku jakichkolwiek szkód, Kupujący pokryje ich koszty, a także koszty opóźnienia montażu.
Kupujący jest zobowiązany do zapewnienia swobodnego dostępu do budynku w czasie montażu, wysokość docelowego wykończenia podłogi przy otworze drzwiowym: +1,00 m od wykończonej podłogi (w przypadku nowego budownictwa), wymiary otworu montażowego w murze muszą odpowiadać uzgodnionym wymiarom (jeżeli przygotowanie otworu lub demontaż starych drzwi wykonuje Kupujący lub we własnym zakresie), Kupujący jest zobowiązany do bezpłatnego zapewnienia energii elektrycznej 220 V, a w przypadku montażu trwającego dłuższy czas, do zapewnienia dostępu do zamykanego schowka na narzędzia.


Kupujący musi dopilnować, aby przy pomiarach niezbędnych do przygotowania oferty oraz wykonania drzwi i innych produktów Sprzedającego obecny był inwestor, osoba nadzorująca lub osoba odpowiedzialna.
Prace wykończeniowe po zamontowaniu drzwi podlegają odrębnym uzgodnieniom i zasadniczo nie są objęte ofertą, nawet jeśli oferta obejmuje prace budowlane. Prace wykończeniowe są uzgadniane i wyceniane w każdym przypadku indywidualnie.


Artykuł 33


Kupujący jest zobowiązany do sprawdzenia i uzgodnienia planów, rysunków i wszystkich szczegółów na miejscu z odpowiedzialnym montażystą przed rozpoczęciem montażu w celu zapoznania się z przebiegiem prac, a skutki niedopełnienia tego obowiązku nie mogą być przedmiotem reklamacji i po zamontowaniu elementów odpowiedzialność za nie spoczywa na Kupującym.

VIII. GWARANCJA I RĘKOJMIA ZA NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ SPRZEDAŻY


Artykuł 34


Drzwi aluminiowe i inne produkty Sprzedającego są produkowane zgodnie z normami i standardami oraz posiadają odpowiednie certyfikaty EN 14351-1:2006+A2:2016. Tym samym produkty Sprzedającego są objęte gwarancją obejmującą produkcję oraz montaż (zgodnie z kartą gwarancyjną).


Produkt może składać się z kilku różnych części, które podlegają różnym okresom gwarancji.


Gwarancja jest ważna tylko po okazaniu oryginalnej faktury i karty gwarancyjnej, dlatego przy zamawianiu usługi serwisowej należy obowiązkowo podać numer identyfikacyjny zamówienia AB (znajdujący się na skrzydle drzwi), na podstawie którego można jednoznacznie zidentyfikować produkt będący przedmiotem zlecenia serwisowego.
Gwarancja obowiązuje wyłącznie w przypadku regularnej i terminowej konserwacji zakupionych produktów, zgodnie z instrukcjami producenta.


Roszczenie gwarancyjne należy zgłosić na piśmie u sprzedawcy reklamowanego produktu lub u producenta na zalecanym formularzu, który można znaleźć na stronie https://www.inotherm.pl/serwis/.


Karta gwarancyjna zostanie przesłana klientowi po dostawie lub odbiorze produktów lub po zakończeniu prac, wraz z fakturą i książką serwisową produktów. Karta gwarancyjna obowiązuje z uwzględnieniem postanowień niniejszych Ogólnych Warunków Handlowych.


Artykuł 35


Produkty Sprzedającego są objęte gwarancją przez następujące okresy:

3 lata – Na bezawaryjne działanie wbudowanego okucia i innych części ruchomych.
Bezawaryjne działanie wbudowanych podzespołów elektronicznych.

5 lat – Na szczelność szyb termoizolacyjnych.
– Na uchwyty i klamki ze stali nierdzewnej, pod warunkiem że nie doszło do uszkodzenia mechanicznego lub zmiany wyglądu powierzchni pod wpływem czynników środowiskowych.

10 lat – Na funkcjonalność produktu – bezawaryjne działanie i szczelność.
– Odporność anodowanych i malowanych proszkowo aluminiowych profili drzwiowych na warunki atmosferyczne, nienaturalne zmiany koloru i pękanie.

Okres gwarancji liczony jest od daty wystawienia faktury za dostarczony produkt.


Zapewnienie producenta:


Inotherm zapewnia możliwość wielokrotnego serwisowania produktów w zależności od potrzeb, gwarantując tym samym do 30 lat bezawaryjnej pracy lub żywotności. Za części zamienne uważa się również części, które nie są wizualnie identyczne z częścią


oryginalną, ale pełnią tę samą funkcję. Z wyłączeniem elementów elektronicznych. Za usługi niezbędne do zapewnienia bezawaryjnego działania produktu lub niezbędne materiały, roboczogodziny itp. będą naliczane opłaty zgodnie z cennikiem obowiązującym w dniu naprawy.


Artykuł 36


Kupujący może dochodzić roszczeń z tytułu widocznych wad na podstawie należycie wypełnionych obowiązków, a mianowicie:

  • sprawdzenia produktów niezwłocznie po ich otrzymaniu,
  • niezwłocznego złożenia roszczenia reklamacyjnego,
  • dołączenia do reklamacji dowodów (kopia protokołu przekazania, zdjęcia, kopia dowodu zapłaty, numer AB).


Kupujący będzie dochodził roszczeń z tytułu wad ukrytych lub z tytułu rękojmi za zgodność towaru z umową sprzedaży, z tytułu rękojmi za wady ukryte lub z tytułu gwarancji na podstawie swoich należycie wypełnionych zobowiązań, a mianowicie:

  • udokumentowania wady niezwłocznie po jej wystąpieniu w postaci sporządzonej dokumentacji zdjęciowej i przekazania jej w formie pisemnej Sprzedającemu wraz z roszczeniem reklamacyjnym,
  • w takim przypadku do roszczenia reklamacyjnego Kupujący musi dołączyć kopię karty gwarancyjnej, podać numer AB, załączyć zdjęcia…
  • roszczenie reklamacyjne musi zawierać opis wady oraz informacje o użytkowniku i obiekcie, w którym zamontowane są produkty, których dotyczy roszczenie gwarancyjne (adres obiektu, numer telefonu kontaktowego Kupującego lub użytkownika).

Sprzedający powiadomi o zasadności roszczenia reklamacyjnego w terminie do 8 dni od dnia zgłoszenia roszczenia.
Kupujący może dochodzić swoich praw z tytułu wady fizycznej rzeczy, jeżeli zawiadomi Sprzedającego o wadzie w terminie do dwóch miesięcy od dnia wykrycia wady.

Artykuł 37


Gwarancja i rękojmia za wady produktów nie ma zastosowania w następujących przypadkach:

  • jeśli produkt nie był poddawany konserwacji zgodnie z instrukcją użytkowania otrzymaną przez Kupującego od Sprzedającego lub jeśli podczas konserwacji produktów nie były przestrzegane instrukcje producenta dotyczące konserwacji,
  • jeżeli usługa montażu, wymiany, serwisowania lub regulacji została zrealizowana przez osobę nieupoważnioną przez Sprzedawcę,
  • jeśli wady produktu powstały pod wpływem działania nietypowych czynników występujących w miejscu montażu,
  • jeśli reklamowane towary zostały zamontowane, pomimo wcześniej stwierdzonych wad, na wyraźne żądanie Kupującego, a Sprzedawca chciał usunąć wadę przed montażem,
  • jeśli produkt został wystawiony na działanie ekstremalnych warunków atmosferycznych, słonej wody bądź agresywnych gazów lub powietrza, którego wilgotność przekracza 70%, przed lub po montażu,
  • w przypadku nieprofesjonalnego i gwałtownego użytkowania (uderzenia, tarcie, czyszczenie) oraz w przypadku zmian w wyglądzie powierzchni spowodowanych wpływami środowiska i zanieczyszczeniami, takimi jak w przypadku działania siły wyższej (klęska żywiołowa, wybuch, pożar, burza itp.),
  • jeśli wada jest wynikiem ingerencji (montaż, wymiana, serwisowanie, regulacja itp.) w produkty i wszelkie akcesoria związane z produktem (okucia, mechanizmy otwierania, szkło itp.) przez osobę nieupoważnioną,
  • jeśli Kupujący zażąda wykonania elementów w wymiarach niezalecanych przez producenta i niezgodnych z normami technicznymi i wytycznymi producenta.

Nie jest możliwe dochodzenie roszczeń z tytułu rękojmi za wady, za które odpowiedzialność ponosi klient.


Gwarancja na funkcjonalność, uszczelnienie i stabilność kształtową nie ma zastosowania do drzwi wyższych niż 2700 mm i szerszych niż 1260 mm.


Roszczenia Kupującego, który zawiadomił Sprzedającego o wadzie w odpowiednim czasie (roszczenia z tytułu rękojmi i gwarancji) wygasają po upływie dwóch lat od dnia, w którym Kupujący zawiadomił Sprzedającego o wadzie i zażądał od Sprzedającego naprawy lub wymiany rzeczy.


W zakresie rękojmi za wady fizyczne oraz gwarancji zastosowanie znajdują przepisy prawa zobowiązań oraz obowiązującej ustawy o ochronie konsumentów (ZVPot-1), o ile niniejsze Ogólne Warunki Handlowe nie stanowią inaczej.

Artykuł 38


Jeżeli towar, na który udzielono gwarancji, nie odpowiada specyfikacji lub nie posiada właściwości wskazanych w karcie gwarancyjnej lub przekazie reklamowym, Kupujący może w pierwszej kolejności żądać usunięcia wad. Wady zostaną usunięte w terminie 30 dni. Jeżeli wady nie zostaną usunięte w łącznym terminie 30 dni od daty otrzymania przez producenta lub autoryzowany serwis żądania usunięcia wad od Kupującego, producent bezpłatnie wymieni towar Kupującemu na identyczny, nowy i wolny od wad. Termin ten może zostać wydłużony do najkrótszego czasu niezbędnego do dokonania naprawy lub wymiany, jednak nie więcej niż do 15 dni. Jeśli producent nie naprawi lub nie wymieni towaru na nowy w wyznaczonym terminie, Kupujący może zażądać od producenta zwrotu pełnej ceny zakupu lub proporcjonalnego obniżenia ceny zakupu. Niezależnie od powyższego, Kupujący może żądać od producenta zwrotu zapłaconej kwoty, jeżeli do wystąpienia niezgodności dojdzie w terminie krótszym niż 30 dni od daty dostawy towaru.


W przypadku wymiany zamontowanych produktów okres gwarancji rozpoczyna bieg na nowo od momentu zamontowania nowego produktu. Montaż nowego produktu podlega zasadom dostawy i montażu określonym w niniejszych Ogólnych Warunkach Handlowych.


Zgodnie z ogólnymi zasadami odpowiedzialności odszkodowawczej i zasadami odpowiedzialności producenta
wadliwych towarów, producent towarów jest zobowiązany do odszkodowania za wyrządzoną szkodę, gdy wada towaru spowoduje śmierć, obrażenia ciała lub uszczerbek na zdrowiu bądź szkodę w innym mieniu.


Producent jest zobowiązany do odszkodowania za uszkodzenie innej rzeczy, jeżeli uszkodzona rzecz jest zwykle przeznaczona do użytku prywatnego i była używana przez poszkodowanego głównie do użytku prywatnego, z zastrzeżeniem, że udział poszkodowanego w szkodzie wynosi 500 euro.


Producent ponosi odpowiedzialność za szkody spowodowane przez wadliwe towary, jeżeli szkoda wystąpiła w ciągu dziesięciu lat od daty wprowadzenia przez niego wadliwych towarów do obrotu.


Artykuł 39


W przypadku niewywiązania się Sprzedającego z istotnych zobowiązań bez jego winy, odszkodowanie za szkody na osobach lub mieniu jest ograniczone do sumy ubezpieczenia Sprzedającego z tytułu odpowiedzialności producenta.
W przypadku gdy Sprzedający dostarczy Kupującemu towary od innego producenta, Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z tego tytułu i nie udziela rękojmi za wady. W takim przypadku Kupujący zobowiązany jest kierować swoje roszczenia bezpośrednio do producenta.


W przypadku ograniczenia odpowiedzialności i rękojmi Sprzedającego, ograniczenie to dotyczy również odpowiedzialności pracowników Sprzedającego oraz osób należących do sieci sprzedaży – przedstawicieli Sprzedającego.


Artykuł 40


W przypadku gdy nabywcą produktów objętych gwarancją producenta jest podmiot prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub przedsiębiorstwo, które nabyło dane produkty w celu ich dalszej odsprzedaży konsumentom, okresy gwarancji, o których mowa w art. 35, ulegają wydłużeniu o 1 miesiąc. W takim przypadku za datę sprzedaży uznaje się datę wskazaną na fakturze za wydany produkt.


W przypadkach, o których mowa w ustępie poprzedzającym niniejszego paragrafu, Kupujący w pierwszej kolejności zgłaszają roszczenia gwarancyjne Sprzedającemu, który przekazuje uzasadnione roszczenia producentowi, chyba że Sprzedający i producent uzgodnili inaczej, podając wszystkie niezbędne warunki realizacji roszczenia gwarancyjnego, określone w art. 36 niniejszych Ogólnych Warunków Handlowych.

IX. ROZSTRZYGANIE SPORÓW


Artykuł 41


Spory z Kupującymi mającymi siedzibę w Republice Słowenii:


Jeśli w przypadku sporu Sprzedający i Kupujący nie są w stanie rozstrzygnąć go we własnym zakresie, w pierwszej kolejności będą rozstrzygać spór w drodze mediacji pozasądowej, a jeśli nie będą w stanie znaleźć wspólnego rozwiązania, sądem właściwym do rozstrzygnięcia sporu będzie sąd właściwy rzeczowo w Lublanie, z zastosowaniem prawa słoweńskiego.


Spory z Kupującymi mającymi siedzibę za granicą:


Jeśli w przypadku sporu Sprzedający i Kupujący nie są w stanie rozstrzygnąć go we własnym zakresie, w pierwszej kolejności będą rozstrzygać spór w drodze mediacji pozasądowej, a jeśli nie będą w stanie znaleźć wspólnego rozwiązania, sądem właściwym do rozstrzygnięcia sporu będzie sąd właściwy rzeczowo w Republice Słowenii. W takim przypadku zastosowanie znajduje Konwencja Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów – Konwencja Wiedeńska – jako podstawa prawna do rozstrzygnięcia sporu, w uzupełnieniu do niniejszych Ogólnych Warunków Handlowych i Umowy pomiędzy Kupującym a Sprzedającym, a także wszelkich innych dokumentów związanych z dokonaną czynnością prawną.

X. POSTANOWIENIA OGÓLNE


Artykuł 42


Zastrzegamy sobie prawo do wprowadzania zmian w naszych broszurach, katalogach, cennikach, szkicach, rysunkach, kalkulacjach i podobnych dokumentach (które nie mają bezpośredniego wpływu na sam produkt) bez uprzedniego powiadomienia lub uprzedzenia klienta.


Ogólne Warunki Inotherm d.o.o. obowiązują od 1.2.2023 r.

Dyrektor: Anton Šenk